mandag 3. oktober 2011

Lukkertid

Idag lærte vi om lukkertid, blenderåpning og ISO, men lukkertiden var den vi skulle ha mest fokus på. Dette er noe jeg ikke kan så mye om fra før av så det var kjekt å få lært mer om det. Vi skulle eksperiementere og prøve oss frem hva som skjer når man har stor eller liten lukkertid.


Lukkerhastigheten bestemmer hvor lenge bildesensoren skal eksponeres for lys. Her har jeg brukt veldig liten lukkertid noe som gir bevegelse i bildet. Når man bruker så liten lukkertid kan det være veldig lurt å bruke stativ, det gjorde ikke jeg, men bildet blir bedre da. 
Lukkertid: 1/8
Blenderåpning: f/22,0
Her har jeg brukt stor lukkertid som gjør at "hoppebevegelsen" blir stillestående. Jeg ser at personen på bildet kunne vært mer fryst. Det hadde han nok blitt hadde jeg hatt stativ. 

Lukkertid: 1/250
Blenderåpning: f/3,5

Litt om lukker og lukkertid 
En lukker er en grunnleggende enhet i et fotoapparat som tillater lys å passere i et begrenset tidsrom. Det foregår en eksponering i perioden lukkeren er åpen, ved at lyset som slippes inn oppfattes av en lysfølsom digital bildebrikke. Eksponeringstida defineres med en lukkertid, typisk 1/60 sekund og kortere ved håndholdt fotografering. Det kreves et godt samspill mellom lukkeren og blenderen for å oppnå korrekt eksponering. Har man lang lukkertid, må blenderåpningen være liten og omvendt.


Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Lukker 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar